Bioetičari skloni pobačaju već godinama promiču pobačaj nakon rođenja – čedomorstvo – za djecu s teškoćama u razvoju, navodi portal Liveaction. U nekim zemljama, kao što je Belgija, dojenčad već ispunjava uvjete za eutanaziju, dok se pak u SAD-u neki političari protive zakonu koji zahtijeva da bebe koje prežive abortus dobiju medicinsku skrb.
Prosječni Amerikanac to može odbaciti kao nevažno i odlučiti vjerovati da su takvi prijedlozi neuobičajeni ili ništa više od propagande. No, u naizgled rastućem trendu, čini se da zakonodavci skloni pobačaju sada pokušavaju legalizirati čedomorstvo u nekim državama koristeći se rupama u zakonu i specifičnim jezikom u zakonima povezanima s takozvanim reproduktivnim pravima.
>Uznemirujuće snimke: U kutiji otkriveno 115 mrtvih beba, od kojih je pet usmrćeno u visokom stupnju trudnoće
Legalizacija pobačaja i dehumanizacija ljudskih bića u utrobi stvorila je kulturološki rat u Americi oko toga kada počinje ljudski život, kada počinje pravo na život i što čovjeka čini ljudskim bićem. Iako je svako ljudsko biće osoba koja je vrijedna života i zaštite od zla, ne slažu se svi s tim osnovnim načelom. Kada se dopusti diskriminacija ili dehumanizacija određene skupine osoba, tada će se ta diskriminacija širiti sve dok ne bude zaustavljena. Dehumanizacija nerođene djece vodi dehumanizaciji rođene djece.
Što govore pobačaju skloni bioetičari?
Godine 2012. dvojica medicinskih etičara tvrdila su da liječnicima treba dopustiti da okončaju živote invalidne ili čak jednostavno neželjene novorođenčadi na temelju lažne predodžbe da ta dojenčad nisu „stvarne osobe“. Francesca Minerva i Alberto Guibilini rekli su da bi roditelji trebali imati izbor da okončaju živote svoje novorođenčadi nakon rođenja jer su bebe „moralno irelevantne“ i nemaju „nikakvo moralno pravo na život“.
Kanadski bioetičar Udo Schuklenk 2014. godine je izjavio: „Roditelji bi trebali imati mogućnost slobodno odlučivati o tome što bi točno bio postnatalni pobačaj.“
Istraživački rad iz 2020. donio je šokantne rezultate ankete zdravstvenih djelatnika u Flamanskoj u Belgiji. U njoj je 9 od 10 ispitanih liječnika izjavilo da se „slaže da je u slučaju ozbiljnog (nesmrtonosnog) stanja novorođenčeta, davanje lijekova s eksplicitnom namjerom prekinuti život novorođenčeta prihvatljivo.”
Također, 2020. godine, filozof, etičar i profesor Peter Singer tvrdio je isto, rekavši da čovjek mora biti svjestan sebe da bi bio potpuno čovjek. Stoga je rekao da smatra izazovom omogućivanje novorođenčadi istih prava kao i starijim ljudskim bićima. Puno pravo na život, smatra on, postoji tek određeno vrijeme nakon rođenja kada osoba postane svjesna sebe.
Walter Veit opravdao čedomorstvo
Australski bioetičar Walter Veit također je opravdavao čedomorstvo, govoreći: „Ako biološke znanosti otkriju da ne postoji moralno istaknuta razlika između novorođenčeta i fetusa, odnosno da su gotovo u istoj razvojnoj fazi, potrebno je napustiti intuitivno uvjerljivu ideju da je rođenje moralno relevantno. Nije.“
Čini se da feticid – ubojstvo nerođene bebe pobačajem – nije dovoljan za one koji ne smatraju sva ljudska bića kao jednaka i koji ne razlikuju fetus i jednogodišnje dijete.
Razlozi koji stoje iza pokušaja legalizacije čedomorstva nisu poznati. Možda je to odgovor na pro-life napore da se nerođenoj djeci dodijeli status osobe ili pak zbog zajamčenog prava na medicinsku skrb za bebe koje prežive abortuse.
To bi moglo biti i zbog dozvole federalne vlade da se pilula za pobačaj prepisuje bez osobnog susreta s liječnikom, što bi moglo dovesti do toga da se bezbroj beba svih gestacijskih dobi rode žive nakon majčina pokušaja pobačaja kod kuće.
Bez obzira na razlog, zagovornici pobačaja počeli su dodavati izraze u zakone o takozvanim „reproduktivnim pravima“ koji otvaraju prostor za čedomorstvo – bilo aktivno ili pasivno. Zakoni kojima se bebama koje prežive pobačaj oduzima pravo na medicinsku skrb nisu novost. Samo ove godine zakonodavci u tri američke savezne države predstavili su prijedloge zakona koji se koriste jezikom koji bi u biti legalizirao čedomorstvo.
Što se događa u Kaliforniji?
Skupštinski prijedlog zakona 2223 prošao je 20. travnja glasovanjem 11-3 u kalifornijskom odboru za zdravstvo, prosljeđujući prijedlog na odbor trećeg doma. Više pravnih stručnjaka vjeruje da formulacija u zakonu dopušta čedomorstvo. Nakon amandmana na izvorni prijedlog zakona, sada stoji:
„Bez obzira na bilo koji drugi zakon, osoba neće biti podvrgnuta građanskoj ili kaznenoj odgovornosti ili kazni, niti na drugi način lišena svojih prava prema ovom članku, na temelju svojih radnji ili propusta u vezi s trudnoćom ili stvarnim, potencijalnim ili navodnim ishodom trudnoće, uključujući spontani pobačaj, mrtvorođenost, pobačaj ili perinatalnu smrt zbog uzroka povezanog s trudnoćom.“
Prijedlog zakona ne definira „perinatalnu smrt“ ni „uzrok povezan s trudnoćom“. Time ostavlja ogromnu rupu u zakonu za liječnike ili izvršitelje pobačaja da se koriste diskrecijskim pravom u dopuštanju da beba – od novorođenčeta do bebe potencijalno stare i dvije godine, ovisno o definiciji pojma „perinatalno“ – umre radije nego da joj se pruži medicinsku skrb. To bi mogla biti djeca koja su preživjela pobačaje, djeca koja su rođena sa zdravstvenim problemima ili nedonoščad koja bi mogla preživjeti kad bi im se pružila odgovarajuća skrb.
„Ovi amandmani dodali su tekst perinatalna smrt zbog uzroka povezanog s trudnoćom“, objasnila je odvjetnica Theresa Brennan, predsjednica pro-life udruge Liga za pravo na život. „Amandmani se ne bave činjenicom da bi zakon i dalje smanjivao izvješćivanje i istrage BILO KOJE perinatalne smrti. Je li ta smrt bila ‘povezana s trudnoćom’ ili nije, može se utvrditi tek nakon istrage.“
Situacija u Coloradu
Guverner Colorada Jared Polis potpisao je Zakon o pobačaju 22-1279, čime je pobačaj postao „pravo“ u toj saveznoj državi i dopuštajući ženama da odlučuju o pobačaju na temelju „ishoda trudnoće“. To implicira da bi bebe koje prežive pobačaj – ili su rođene sa zdravstvenim stanjem koje je možda ostalo nedijagnosticirano tijekom trudnoće – mogle biti ostavljene da umru. Neki stručnjaci vjeruju da ovaj zakon stoga dopušta potencijalnu priliku za čedomorstvo.
„Prema pravilima predloženim ovim zakonom, ako je dijete živo rođeno tijekom pobačaja, liječnici nisu pod zakonskom prinudom pružati standardnu medicinsku skrb kao što bi to činili u svim drugim okolnostima i pokušavati očuvati djetetov život“, rekao je Noah Brandt, ravnatelj Live Actiona za pitanja vlade. „Pružatelji zdravstvene zaštite slušali bi majčine upute, koje bi mogle uključivati nepružanje medicinske skrbi za dijete koje bi se moglo održati na životu, što bi dovelo do djetetove smrti, a što bi većina razumnih ljudi smatrala čedomorstvom.“
Maryland
U veljači su zastupnici u Marylandu predstavili SB 669, Prijedlog zakona o slobodi trudnih osoba iz 2022. Saslušanja prijedloga zakona otkazana su nakon odbijanja dijela o perinatalnoj smrti i nedjelovanju. Predlagatelj prijedloga zakona senator William Smith rekao je da planira ukloniti „perinatalni“ dio iz zakona prije nego što se nastavi sa saslušanjima.
„Ovaj zakon će u biti legalizirati čedomorstvo“, rekla je Olivia Summers, odvjetnica iz američkog Centra za pravo i pravdu. „Točan jezik zakona kaže: „Ovaj se odjeljak ne može tumačiti kao ovlaštenje za bilo kakav oblik istrage ili kazne za osobu koja doživi perinatalnu smrt povezanu s nedjelovanjem.“ Drugim riječima, beba rođena živa mogla bi biti napuštena i ostavljena da gladuje ili se smrzava, a ništa se ne bi moglo učiniti da se kazne oni koji su sudjelovali u toj okrutnoj smrti.“
Dok pro-life savezne države rade na ograničenju pobačaja, zakonodavci skloni pobačaju rade suprotno. Oni rade na tome da osiguraju zaštitu liječnika koji vrše pobačaj ili čedomorstvo. Bez obzira na to nazivaju li to eutanazijom, postnatalnim pobačajem ili perinatalnom smrću, ubijanje bespomoćnih, nevinih ljudskih bića nikada nije zdravstvena skrb niti je ikada moralno prihvatljivo.
Preveo/uredio: Tomislav Kaurloto/narod.hr
Izvor: narod.hr